بررسی تطبیقی قید در دستور زبان فارسی و عربی |
:
فصل اول: طرح پژوهش
1-1- تعریف مساله و بیان ضرورت انجام پژوهش:
1) آیا ساختار معنایی قید در زبان فارسی و عربی از مطابقت رو ساخت دستوری واحد برخوردار است؟
2) از میان چهار مؤلفهی معنایی « اشیاء، روی دادها، ویژگی ها، روابط» قیود، در هر دو زبان به كدام یک از موارد مربوط می شود؟
3) آیا برای ترجمه مفاهیم قیدی، از زبان عربی به فارسی و بالعکس، نیازمند معادل سازی هستیم؟
سوالات فرعی: 1) آیا قید در زبان فارسی و عربی دارای برابر نهادهای ترجمهای میباشد؟
2) موارد وجوه اشتراك و افتراق قید در زبان فارسی و عربی تا چه اندازه است؟
2-1- سابقه پژوهش
1- مقایسه قیود و عبارات قیدی فارسی با واژه ها و عبارات همانند آن در عربی/ خسرو فرشیدورد، نشریه دانشکده دانشگاه اصفهان، شماره 2 و3.
2- قید جمله و قید فعل در زبان فارسی / محمد راسخ مهند، مجله زبان شناسی، بهار و تابستان 82.
3- بررسی صوری و معنایی قید در زبان فارسی/ زهرا زندی مقدم، نشریه ادبیات و زبانها، «دستور»، شماره5.
4- تجزیه و تحلیل توزیعی، نقش و معنایی گروه قیدی در زبان فارسی/ جلال رحیمیان، دو فصلنامه پژوهشهای زبان شناسی، شماره 1، پاییز و زمستان 88.
5- زبان دستور،44 مقاله درباره دستور جدید/ غلام رضا عمرانی، زبان دستور، 44 مقاله درباره دستور، انتشارات لوح زرین.
خرید اینترنتی فایل متن کامل :
3-1- فرضیه های پژوهش
1) ساختار معنایی قید در زبان فارسی و عربی از مطابقت رو ساخت دستوری واحد برخوردار نیستند.
2) از میان چهار مؤلفه ی معنایی« اشیاء، روی دادها ، ویژگی ها، روابط » قیود، در هر دو زبان به ویژگی ها در ساختار دستوری دلالت می کند.
3) برای ترجمه مفاهیم قیدی، از زبان عربی به فارسی و بالعکس، نیازمند معادل سازی بوده و ترجمه تحت اللفظی همیشه پاسخ گو نیست.
4) قید در زبان فارسی و عربی دارای برابر نهادهای ترجمهای می باشد.
5) وجوه اشتراك و افتراق قید در زبان فارسی و عربی در موارد بسیاری است.
4-1- اهداف پژوهش
1- اهداف كلی: بررسی تطبیقی قید در زبان فارسی و عربی
2- اهداف جزیی: 1- بیان انواع قید در زبان فارسی و عربی و پرداختن به وجوه اشتراک و افتراق گونههای آن 2- بررسی جایگاه دستوری قید در زبان فارسی و تطبیق آن با زبان عربی 3- تبیین كاركرد انواع قید در دو زبان 4- ذکر معادل های ترجمه ای 5- مطالعه قواعد معنایی و دستوری قید در دو زبان فارسی و عربی.
5-1- روش انجام پژوهش
روش تحقیق بنیادی، از نوع نظری و بر پایه مطالعه در کتابخانه است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-08] [ 11:14:00 ب.ظ ]
|