بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط مشتری اثرات عوامل واسطه سازمانی در صنعت بیمه با تأكید بر بیمههای عمر |
در حال حاضر مشخصه جامعه دانش یا اقتصاد دانشمدار، عواملی مثل افزایش قابلیت رقابت، نوآوری تکنولوژیکی و ماهیت جهانی بازارها میباشد. در این راستا شرکتها باید در هنگام انجام کسب و کارشان به دانش توجه زیادی نمایند چون دانش یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب میشود (گاریدو مورنو و همکارانش[1]، 2011: 437).
در حال حاضر مدیریت دانش به یک اولویت تحقیقاتی جامعه دانشگاهی تبدیل شده است و یکی از حوزههایی است که شرکتها در حال تخصیص سهم بیشتری از مخارج برای پیادهسازیاش هستند. (سالمادور و بوئنو[3]، 2007: 1061). در این محیط روابط شرکتها با بازار بسیار مهم هستند و به طور کامل استراتژیهای بازاریابی شرکتها را به سمت سایر رویکردهای ارتباطی تغییر دادهاند و مدیریت ارتباط با مشتری تأکید میکند که شرکتها حفظ مشتریان موجود را با توسعه روابط بلندمدتی که نیازهایشان را برآورده میکند، سودآورتر از جذب مشتریان جدید میبینند (گاریدو مورنو و همکاران، 2011: 437).
این روابط بلندمدت تا حد زیادی بر اساس دانش مشتری هستند و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش، نه تنها توانایی سازمان برای تعامل، جذب و ایجاد روابط شخصی با مشتریان را بهبود میبخشند، بلکه همچنین توانایی آن ها برای افزایش دانششان در مورد آن ها را نیز تقویت میکنند (زو و والتون[4]، 2005: 957).
1- 2 شرح و بیان مسأله تحقیق:
امروزه دانش در سازمانهای مدرن مهمترین عامل در مزیت رقابتی و موفقیت آن ها شناخته شده است. «مدیریت دانش»، دسترسی به تجارب، تخصص و دانش کارمندان را در جهت قابلیتهای جدید، نوآوری و افزایش کارایی سازمانها امکانپذیر میکند (پیروی، 1386).
امروزه خلق ثروت از دانش به علت تحولات شگرف تکنولوژیکی در جهان اهمیت بسزایی یافته است به گونهای که در قرن بیست و یکم انتظار میرود اقتصاد مبتنی بر دانش در بسیاری از کشورها شکل گیرد و جوامعی که در آن ها ثروت ملی و رشد اقتصادی در قالب ایدهها و دانش فناوری و نه در قالب مواد و منابع فیزیکی سنجیده میشود، یکی پس از دیگری پدیدار و توسعه یابند (حسینی، 1383).
مدیریت دانش عبارت است از تولید دانش که به دنبال تفسیر، توزیع و کاربرد دانش، حفظ و پالایش دانش ایجاد میشود (دیجارنت[6]، 1996: 4).
مدیریت ارتباط با مشتری واژهای برای مجموعة متدولوژیها، فرایندها، نرم افزارها و سیستمهایی است که به مؤسسات و شرکتها در مدیریت مؤثر و سازمان یافته ارتباط با مشتریان کمک میکند (برنستر[8]، 2001)، بنابراین با توجه به نقش پرقدرت مشتریان در دنیای امروز و افزایش آگاهی همه جانبه آن ها نسبت به بازار اطلاعات و خدمات دسترسی به اطلاعات و کانالهای متنوع ارائه خدمات برای استفاده از خدمات، مسئله چگونگی ارتباط صحیح با مشتریان و تلاش در جهت حفظ درازمدت این ارتباط، از جمله مهمترین مسائل مؤثر در دوام و ثبات سازمانها در عرصه رقابت و سودآوری بیشتر آن ها میباشد. لذا لزوم ایجاد راهبردی برای مدیریت این ارتباط و برنامهریزی دقیق و صحیح برای اندازهگیری، نظارت و مدیریت آن ها در سازمانها از جمله شرکت بیمه آسیا به خوبی احساس میشود. با توجه به موارد اشاره شده اهمیت موضوع مدیریت دانش و تأکید بر حفظ مشتری و سودآور بودن مشتریان فعلی، استفاده از CRM احساس میشود. در غیر این صورت سازمان دچار افزایش هزینهها، شکست رقابتی، کاهش مشتریان وفادار و در نهایت کاهش سودآوری خواهد شد. ایجاد راهبرد CRM باعث توانمندی، کارایی و اثربخشی سازمان می شود. در
در حال حاضر مشخصه جامعه دانش یا اقتصاد دانشمدار، عواملی مثل افزایش قابلیت رقابت، نوآوری تکنولوژیکی و ماهیت جهانی بازارها میباشد. در این راستا شرکتها باید در هنگام انجام کسب و کارشان به دانش توجه زیادی نمایند چون دانش یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب میشود (گاریدو مورنو و همکارانش[1]، 2011: 437).
در حال حاضر مدیریت دانش به یک اولویت تحقیقاتی جامعه دانشگاهی تبدیل شده است و یکی از حوزههایی است که شرکتها در حال تخصیص سهم بیشتری از مخارج برای پیادهسازیاش هستند. (سالمادور و بوئنو[3]، 2007: 1061). در این محیط روابط شرکتها با بازار بسیار مهم هستند و به طور کامل استراتژیهای بازاریابی شرکتها را به سمت سایر رویکردهای ارتباطی تغییر دادهاند و مدیریت ارتباط با مشتری تأکید میکند که شرکتها حفظ مشتریان موجود را با توسعه روابط بلندمدتی که نیازهایشان را برآورده میکند، سودآورتر از جذب مشتریان جدید میبینند (گاریدو مورنو و همکاران، 2011: 437).
این روابط بلندمدت تا حد زیادی بر اساس دانش مشتری هستند و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش، نه تنها توانایی سازمان برای تعامل، جذب و ایجاد روابط شخصی با مشتریان را بهبود میبخشند، بلکه همچنین توانایی آن ها برای افزایش دانششان در مورد آن ها را نیز تقویت میکنند (زو و والتون[4]، 2005: 957).
1- 2 شرح و بیان مسأله تحقیق:
امروزه دانش در سازمانهای مدرن مهمترین عامل در مزیت رقابتی و موفقیت آن ها شناخته شده است. «مدیریت دانش»، دسترسی به تجارب، تخصص و دانش کارمندان را در جهت قابلیتهای جدید، نوآوری و افزایش کارایی سازمانها امکانپذیر میکند (پیروی، 1386).
امروزه خلق ثروت از دانش به علت تحولات شگرف تکنولوژیکی در جهان اهمیت بسزایی یافته است به گونهای که در قرن بیست و یکم انتظار میرود اقتصاد مبتنی بر دانش در بسیاری از کشورها شکل گیرد و جوامعی که در آن ها ثروت ملی و رشد اقتصادی در قالب ایدهها و دانش فناوری و نه در قالب مواد و منابع فیزیکی سنجیده میشود، یکی پس از دیگری پدیدار و توسعه یابند (حسینی، 1383).
مدیریت دانش عبارت است از تولید دانش که به دنبال تفسیر، توزیع و کاربرد دانش، حفظ و پالایش دانش ایجاد میشود (دیجارنت[6]، 1996: 4).
مدیریت ارتباط با مشتری واژهای برای مجموعة متدولوژیها، فرایندها، نرم افزارها و سیستمهایی است که به مؤسسات و شرکتها در مدیریت مؤثر و سازمان یافته ارتباط با مشتریان کمک میکند (برنستر[8]، 2001)، بنابراین با توجه به نقش پرقدرت مشتریان در دنیای امروز و افزایش آگاهی همه جانبه آن ها نسبت به بازار اطلاعات و خدمات دسترسی به اطلاعات و کانالهای متنوع ارائه خدمات برای استفاده از خدمات، مسئله چگونگی ارتباط صحیح با مشتریان و تلاش در جهت حفظ درازمدت این ارتباط، از جمله مهمترین مسائل مؤثر در دوام و ثبات سازمانها در عرصه رقابت و سودآوری بیشتر آن ها میباشد. لذا لزوم ایجاد راهبردی برای مدیریت این ارتباط و برنامهریزی دقیق و صحیح برای اندازهگیری، نظارت و مدیریت آن ها در سازمانها از جمله شرکت بیمه آسیا به خوبی احساس میشود. با توجه به موارد اشاره شده اهمیت موضوع مدیریت دانش و تأکید بر حفظ مشتری و سودآور بودن مشتریان فعلی، استفاده از CRM احساس میشود. در غیر این صورت سازمان دچار افزایش هزینهها، شکست رقابتی، کاهش مشتریان وفادار و در نهایت کاهش سودآوری خواهد شد. ایجاد راهبرد CRM باعث توانمندی، کارایی و اثربخشی سازمان می شود. در این تحقیق سعی بر این است که به این سوال پاسخ داده شود که آیا مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری مؤثر است؟
سوالی اصلی تحقیق: مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری چه تأثیری دارد؟
1- 3 اهمیت و ضرورت تحقیق:
با توجه به افزایش رقابت در بین بیمههای خصوصی و دولتی و اهمیت جذب و نگهداری مشتریان، اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری در شرکتهای بیمه افزایش یافته است. مشتریان به دلیل عامل فزآینده، دسترسی آسان به اطلاعات فراوان و در نتیجه دارا بودن حق انتخاب بیسابقه، موجب تغییر در محیط دینامیک بازار گردیدهاند. در دنیای امروز «مشتریان» منبع اصلی توانمندی و مزیت رقابتی[10] سازمانها به شمار میآیند (پراهالد و هامل[11]، 1990: 80).
در چنین شرایطی سازمان هایی باقی میمانند که بتوانند عملیات بازاریابی و ارائه خدمات را بهتر از رقبا انجام داده و با کسب رضایت مشتریان و حفظ وفاداری آن ها، میزان درآمد سود خود را بالاتر ببرند. این کار امروزه با بهرهگیری از مفهوم مشتری مداری یا مدیریت ارتباط با مشتری امکانپذیر گردیده است.
اصطلاح مدیریت ارتباط با مشتری مجموعهای از اسلوبها، نرمافزارها و امکانات اینترنتی است کهبه یک شرکت امکان مدیریت ساخت یافته ارتباط با مشتری را میدهد و همراه با فنآوری مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری، پیادهسازی یک راه حل جامع که با یکپارچهسازی افراد، فرایندها و تکنولوژی، یک ارتباط بینقص را بین تمام فعالیتهای مربوط به مشتریان فراهم میکند. و برای افزایش کارایی و اثربخشی سازمانها و اطمینان از ارائه مطلوب کالا و خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان، سازمانها باید دانش خود را درباره مشتریان مدیریت نمایند.
بنابران مدیریت دانش جزء جدانشدنی مدیریت ارتباط با مشتری است. با توجه به مطالعات انجام شده در زمینه مدیریت دانش، هنوز هیچ چارچوب مفهومی که به صورت یکپارچه برای هدایت سازمانها برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری صورت نگرفته است. در نتیجه، پژوهش به شرح زیر است:
آیا مدیریت دانش عامل اصلی تعیین کننده اجرای موفقیتآمیز مدیریت ارتباط با مشتری است؟ عوامول دیگری که نقش مهمی در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت بیمه آسیا دارند؟ کدامند؟ برای پاسخ به این پرسشها، ما در این پژوهش، به تجزیه و تحلیل رابطه مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری، پرداختهایم و چارچوب مفهومی ارتباط مدیریت دانش و عوامل دیگر با موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری را مشخص نموده و با بهره گرفتن از دادههای اولیه تجربی به دنبال کشف و بررسی آن هستیم که آیا مدیریت دانش مناسبترین عامل مؤثر بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری است یا خیر؟
[1]. Garrido- Moreno et al
[2]. Alavi & Ledner
[3]. Salmador & Bueno
[4]. Xu & Walton
[5]. Garrido- Moreno and Padilla- Melendez
[6]. De Jar nett
[7]. Greve & Albers
[8]. Berncter
[9]. Dous et al
[10]. Competet ive advantage
[11]. Prahald and Hamel
[12]. Prahald and Ramavi
این تحقیق سعی بر این است که به این سوال پاسخ داده شود که آیا مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری مؤثر است؟
سوالی اصلی تحقیق: مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری چه تأثیری دارد؟
1- 3 اهمیت و ضرورت تحقیق:
با توجه به افزایش رقابت در بین بیمههای خصوصی و دولتی و اهمیت جذب و نگهداری مشتریان، اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری در شرکتهای بیمه افزایش یافته است. مشتریان به دلیل عامل فزآینده، دسترسی آسان به اطلاعات فراوان و در نتیجه دارا بودن حق انتخاب بیسابقه، موجب تغییر در محیط دینامیک بازار گردیدهاند. در دنیای امروز «مشتریان» منبع اصلی توانمندی و مزیت رقابتی[10] سازمانها به شمار میآیند (پراهالد و هامل[11]، 1990: 80).
در چنین شرایطی سازمان هایی باقی میمانند که بتوانند عملیات بازاریابی و ارائه خدمات را بهتر از رقبا انجام داده و با کسب رضایت مشتریان و حفظ وفاداری آن ها، میزان درآمد سود خود را بالاتر ببرند. این کار امروزه با بهرهگیری از مفهوم مشتری مداری یا مدیریت ارتباط با مشتری امکانپذیر گردیده است.
اصطلاح مدیریت ارتباط با مشتری مجموعهای از اسلوبها، نرمافزارها و امکانات اینترنتی است کهبه یک شرکت امکان مدیریت ساخت یافته ارتباط با مشتری را میدهد و همراه با فنآوری مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری، پیادهسازی یک راه حل جامع که با یکپارچهسازی افراد، فرایندها و تکنولوژی، یک ارتباط بینقص را بین تمام فعالیتهای مربوط به مشتریان فراهم میکند. و برای افزایش کارایی و اثربخشی سازمانها و اطمینان از ارائه مطلوب کالا و خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان، سازمانها باید دانش خود را درباره مشتریان مدیریت نمایند.
بنابران مدیریت دانش جزء جدانشدنی مدیریت ارتباط با مشتری است. با توجه به مطالعات انجام شده در زمینه مدیریت دانش، هنوز هیچ چارچوب مفهومی که به صورت یکپارچه برای هدایت سازمانها برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری صورت نگرفته است. در نتیجه، پژوهش به شرح زیر است:
آیا مدیریت دانش عامل اصلی تعیین کننده اجرای موفقیتآمیز مدیریت ارتباط با مشتری است؟ عوامول دیگری که نقش مهمی در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت بیمه آسیا دارند؟ کدامند؟ برای پاسخ به این پرسشها، ما در این پژوهش، به تجزیه و تحلیل رابطه مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری، پرداختهایم و چارچوب مفهومی ارتباط مدیریت دانش و عوامل دیگر با موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری را مشخص نموده و با بهره گرفتن از دادههای اولیه تجربی به دنبال کشف و بررسی آن هستیم که آیا مدیریت دانش مناسبترین عامل مؤثر بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری است یا خیر؟
[1]. Garrido- Moreno et al
[2]. Alavi & Ledner
[3]. Salmador & Bueno
[4]. Xu & Walton
[5]. Garrido- Moreno and Padilla- Melendez
[6]. De Jar nett
[7]. Greve & Albers
[8]. Berncter
[9]. Dous et al
[10]. Competet ive advantage
[11]. Prahald and Hamel
[12]. Prahald and Ramavi
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-09] [ 03:48:00 ق.ظ ]
|