رشته فناوری اطلاعات شناسایی و ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش |
- بیان مسئله و ضرورت تحقیق
با این رویکرد، در این تحقیق سعی می شود عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکتهای نوپا استخراج شود. سپس با ارزیابی عوامل موثر، مهمترین عوامل کلیدی موفقیت بر فرایند انتقال دانش شناسایی می شود تا شرکتهای نوپا و همچنین سیاستگذاران و مدیریت دانشگاه با تمرکز بر روی بهبود آنها، ارزش افزوده بیشتری برای دانشگاه، صنعت و اقتصاد محلی داشته باشند. نتایج این تحقیق با توجه به دلیل زیر می تواند برای دانشگاه های ایرانی و فضای کسب و کار ایران بسیار مفید باشد:
تمرکز بیشتر دانشگاه های ایرانی عمدتا بر آموزش و تحقیق محض بوده است و ماموریت کارآفرینی برای دانشگاهها چندان در محور برنامه ریزی و سیاستگذاریها قرار نگرفته است.
لذا این پژوهش در نظر دارد خلاء مطالعاتی فوق را پوشش دهد تا با مطالعه موردی یکی از دانشگاه های ایرانی مهمترین عوامل موثر بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکتهای نوپا را شناسایی نماید.
- اهداف تحقیق
هدف اصلی از این تحقیق، مطالعه بر روی تبادل دانش بین دانشگاه و شرکت های کوچک و متوسط محلی است. منشاء تشکیل بسیاری از این شرکتها از دانشگاه بوده است به این گونه که فارغ التحصیلان دانشگاه بر اساس نتایج تحقیقاتشان در دوره دانشجویی و یا کسب ایده هایی که در دوره تحصیل به دست آوردهاند نسبت به ایجاد شرکت اقدام کردهاند. تعاملات دانشی این شرکتها با دانشگاه به خصوص در سالهای اولیهی تاسیس می تواند در موفقیت آنها بسیار موثر باشد. در این راستا، ما در این مطالعه هدف زیر را دنبال می کنیم :
شناسایی موانع و عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکت های نوپا
- سوالات یا فرضیههای تحقیق
موانع انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به شرکتهای اسپینآف چه میباشند؟
عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکتهای اسپینآف چه میباشند؟
چرا برخی از دانشگاهها در ایجاد شرکتهای اسپینآف و تجاریسازی ایده ها موفقتر هستند؟
- بیان مسئله و ضرورت تحقیق
با این رویکرد، در این تحقیق سعی می شود عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکتهای نوپا استخراج شود. سپس با ارزیابی عوامل موثر، مهمترین عوامل کلیدی موفقیت بر فرایند انتقال دانش شناسایی می شود تا شرکتهای نوپا و همچنین سیاستگذاران و مدیریت دانشگاه با تمرکز بر روی بهبود آنها، ارزش افزوده بیشتری برای دانشگاه، صنعت و اقتصاد محلی داشته باشند. نتایج این تحقیق با توجه به دلیل زیر می تواند برای دانشگاه های ایرانی و فضای کسب و کار ایران بسیار مفید باشد:
تمرکز بیشتر دانشگاه های ایرانی عمدتا بر آموزش و تحقیق محض بوده است و ماموریت کارآفرینی برای دانشگاهها چندان در محور برنامه ریزی و سیاستگذاریها قرار نگرفته است.
لذا این پژوهش در نظر دارد خلاء مطالعاتی فوق را پوشش دهد تا با مطالعه موردی یکی از دانشگاه های ایرانی مهمترین عوامل موثر بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکتهای نوپا را شناسایی نماید.
- اهداف تحقیق
هدف اصلی از این تحقیق، مطالعه بر روی تبادل دانش بین دانشگاه و شرکت های کوچک و متوسط محلی است. منشاء تشکیل بسیاری از این شرکتها از دانشگاه بوده است به این گونه که فارغ التحصیلان دانشگاه بر اساس نتایج تحقیقاتشان در دوره دانشجویی و یا کسب ایده هایی که در دوره تحصیل به دست آوردهاند نسبت به ایجاد شرکت اقدام کردهاند. تعاملات دانشی این شرکتها با دانشگاه به خصوص در سالهای اولیهی تاسیس می تواند در موفقیت آنها بسیار موثر باشد. در این راستا، ما در این مطالعه هدف زیر را دنبال می کنیم :
شناسایی موانع و عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکت های نوپا
- سوالات یا فرضیههای تحقیق
موانع انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به شرکتهای اسپینآف چه میباشند؟
عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکتهای اسپینآف چه میباشند؟
چرا برخی از دانشگاهها در ایجاد شرکتهای اسپینآف و تجاریسازی ایده ها موفقتر هستند؟
کلمات کلیدی
- انتقال تکنولوژی[3]
انتقال دانش جدید، محصولات یا فرایندهایی از یک سازمان به سازمان دیگر برای کسب سود تجاری (مک کوئین و همکاران، 1982).
اسپینآفها[4] یا شرکتهای نوپای دانشگاهی
- دفاتر انتقال تکنولوژی[5] (TTO)
دفاتر انتقال تکنولوژی توسط دانشگاهها فعال میباشند و نقش مهم و فعالی در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهها با شناسایی، حفاظت، بازاریابی و اعطای مجوز به دارائیهای عقلانی و معنوی دانشگاه ایفا میکنند.
- سازماندهی پایاننامه
فصل دوم ابتدا درباره فناوری، ابعاد آن و همچنین روشهای انتقال فناوری مطالبی بیان میشود. سپس به بیان انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت، اسپینآفهای دانشگاهی و مکانیزمهای حمایتی سه سطح ماکرو، مزو و میکرو از فرایند اسپینآف پرداخته شدهاست.
فصل سوم در این فصل ابتدا خلاصهای از نظرات محققین دربارهی عناصر، مولفههای اصلی و فرایند اسپینآف ارائه میشوند. سپس بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده چند مقاله انتخاب و خلاصهای از آنها در این قسمت آورده شدهاست.
فصل چهارم در این فصل با بهره گرفتن از دادههای جمع آوری شده از پرسشنامهها و آزمون t به بررسی فرضیهها می پردازیم. در این فصل برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss ویراست 16 استفاده شدهاست.
فصل پنجم در این فصل نتایج کلی به دست آمده از تحقیق در بررسی موانع و عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکتهای نوپا بیان شدهاند و به اولویتبندی آنها پرداختهایم. در پایان پیشنهادهایی برای تحقیقات بعدی که در ضمن انجام این تحقیق حاصل شدهاند ارائه میگردند.
کلمات کلیدی
- انتقال تکنولوژی[3]
انتقال دانش جدید، محصولات یا فرایندهایی از یک سازمان به سازمان دیگر برای کسب سود تجاری (مک کوئین و همکاران، 1982).
اسپینآفها[4] یا شرکتهای نوپای دانشگاهی
- دفاتر انتقال تکنولوژی[5] (TTO)
دفاتر انتقال تکنولوژی توسط دانشگاهها فعال میباشند و نقش مهم و فعالی در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهها با شناسایی، حفاظت، بازاریابی و اعطای مجوز به دارائیهای عقلانی و معنوی دانشگاه ایفا میکنند.
- سازماندهی پایاننامه
فصل دوم ابتدا درباره فناوری، ابعاد آن و همچنین روشهای انتقال فناوری مطالبی بیان میشود. سپس به بیان انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت، اسپینآفهای دانشگاهی و مکانیزمهای حمایتی سه سطح ماکرو، مزو و میکرو از فرایند اسپینآف پرداخته شدهاست.
فصل سوم در این فصل ابتدا خلاصهای از نظرات محققین دربارهی عناصر، مولفههای اصلی و فرایند اسپینآف ارائه میشوند. سپس بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده چند مقاله انتخاب و خلاصهای از آنها در این قسمت آورده شدهاست.
فصل چهارم در این فصل با بهره گرفتن از دادههای جمع آوری شده از پرسشنامهها و آزمون t به بررسی فرضیهها می پردازیم. در این فصل برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss ویراست 16 استفاده شدهاست.
فصل پنجم در این فصل نتایج کلی به دست آمده از تحقیق در بررسی موانع و عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکتهای نوپا بیان شدهاند و به اولویتبندی آنها پرداختهایم. در پایان پیشنهادهایی برای تحقیقات بعدی که در ضمن انجام این تحقیق حاصل شدهاند ارائه میگردند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-09] [ 02:12:00 ق.ظ ]
|